søndag 7. november 2010


I dag er det Allehelgensdag.
Kanskje ikke en dag som sitter fremst i bevisstheten hos de fleste av oss...
...men det er en viktig dag for svært mange.
Kirka er sjelden så fullsatt som på Allehelgensdag.
Kirkegården sjelden så full av lys.

Vi har alle et behov for å gi uttrykk for sorg og savn.
Det å tenne et lys er en god måte å formidle det på.
Lyset minner oss om håpet.

Selv er jeg så heldig at jeg har en jobb
som lar meg berøre slike temaer med barn.
I kveld har jeg hatt en vandring med tiåringer.
Både inne i kirken, og ute på kirkegården.
Underveis var det stasjoner hvor barna skulle gjøre små oppgaver,
og ta med seg en perle videre.

Til slutt hadde de samlet alle livets perler;
Guds-perlen, jeg-perlen, dåps-perlen, ørken-perlen, gledes-perlen,
kjærlighets-perler, hemmelighets-perler, natt-perlen,
håps-perlen og stillhets-perlene.

Satt sammen i en ring minner disse perlene oss på noe viktig;
livet er mangslungent.
Det gir oss gode og mindre gode dager.
Vi møter glede og sorg, og vet ikke hva som venter rundt neste sving.

Allehelgensdag gir rom for å tenke etter.
Og minner oss på å ta ekstra godt vare på de vi er glade i,
- og på dagene som ligger foran oss.

1 kommentar:

  1. Vakkert om livets perler! Skulle kanskje fått meg litt trosopplæring jeg og...

    SvarSlett