tirsdag 8. februar 2011

Enkle bursdags-bake-tips!

Foreldremanualen.no har Barnebursdag som denne månedens utfordring.
Jeg henger meg på, - og kommer her med noen superenkle tips
til hva man kan bake til en barnebursdag.
Da de eldste barna var små, brukte jeg mye energi på å lage
morsomme og varierte kaker til barneselskapene.
Bare for å oppdage at unger i bursdag spiser VELDIG LITE kake :-)

Det varmer selvfølgelig et vertinne-hjerte
å se kulerunde barneøyne som gir seg ende over
over det lekre som blir satt på bordet, - men sannheten er, mine kjære,
at øynene blir runde selv uten mange timer på kjøkkenet i forkant.
Det gjelder bare å ha kjøpt inn litt enkelt "stæsj"!

Her er det jeg serverte i femårsbursdagen forleden:

Hjertemuffins med rosa smørkrem og små sukker-figurer,
og tofarget gele med en papirblomst stukket nedi.
Og tro meg: 6 jenter sukket høylytt i kor av beundring da det ble satt på bordet!

Smørkrem-oppskriften hentet jeg fra Emmelines blogg
og sukker-figurene kjøpte jeg på Coop.

Hjerteformene er silikonbrett med 8 muffinsformer i hver.
Lettvint!

Dessertglassene med gele er superenkle og den sikreste vinner i et barneselskap.
Her tok jeg først rød gele nederst i glasset...

...lot det stivne,
og helte deretter oppi gul gele.

Og vips; så blir det fargespill i geleen ( i alle fall i motlys).

Noen papirblomster og en teskje vaniljesaus på toppen...
....så har du de henrykte ungene i din hule hånd!

2 kommentarer: