mandag 26. september 2011

Klemt tid?

Å se dagene som det de er
og ikke bare som en nedtelling til noe som kommer,
skaper ro
og er tvingende nødvendig for å være tilstede her og nå.

Tidsklemma,
som alle snakker om,
sier noe om at vi er klemt mellom noe.
Mellom noe som er gjort og noe som skal gjøres.
Hva gjør det med vårt syn på her og nå?


Som fembarnsmor
vet jeg alt om å ha det travelt.
Jeg vet alt om glemmeboka
om trege barn og
møter som kolliderer.

Men hva gjør vel det,
så lenge jeg tar meg tid

til å oppleve femåringens spede leseforståelse
(som er like fantastisk med hvert barn!)

til å se og fotografere høstens første farger i hagen
(samtidig som jeg kaster et blikk på tomatene,
som ikke akkurat har blitt røde og lekre av alt regnet!)

til å lage fiskegratengen fra bunnen av
(sånne enkel utgave hvor man ikke trenger dele eggene!)

og til å sette meg ned å blogge,
slik at jeg faktisk tvinger meg selv til å sette ord
på de flotte hverdagene mine.

1 kommentar:

  1. Fint å tankevekkande innlegg :) Eg må ofte stoppe opp litt i kvardagen- når ting føles travelt og eg har mange ting eg ville ha gjort. Då må eg stoppe opp og tenke over kva som er viktigast for meg og kva som gjer meg mest glad.

    SvarSlett