mandag 8. mars 2010

Kvinnedag og kvinneroller

Kvinnedagen er på hell. Jeg har ikke vært på barrikadene. Jeg har fortsatt bh-en på. Ikke har jeg funnet fram det lilla skjerfet heller. Men jeg har lest avisene. Og hørt på radioen. Og jeg lar meg engasjere. Av lave kvinneandeler i LO, av hvor langt fram det er til likelønn og av at det for første gang er en kvinne som har vunnet Oskar for beste regi. Jeg lar meg engasjere over det voldsomme Kollen-brølet fordi Anette Sagen ble snytt for førstehoppet - og jeg lar meg engasjere av hijab-debatten som har versert de siste ukene. Men ikke minst lar jeg meg engasjere over at over 70% av alle i verden som lever under fattigdomsgrensa, er kvinner! Verden er fortsatt et urettferdig og diskriminerende sted for kvinner i ulik grad, og da får Harald Eias forskere mene hva de vil. Enten kjønnsforskjellene er medfødt eller tillært, så har vi mye å kjempe for!

Jeg har en samling kvinnefigurer rundt i hyllene. Og i dag gav jeg dem et ekstra blikk. De illustrerer godt de ulike rollene vi kvinner skal fylle. Illustrerer hverdagen vår. Jeg har valgt ut tre av dem her:
Den fromme Madonna, kjøpt i Paris, som viser den pliktoppfyllende, oppofrende og hengivne kvinnen. Den sensuelle latinamerikaneren, kjøpt på Cuba, som viser livsgleden, de kvinnelige formene og en sterk selvsikkerhet. Og til slutt den afrikanske arbeideren, kjøpt i Senegal, som viser arbeid kombinert med kvinnelighet - og som også viser barna, som alltid følger kvinnen i det hun gjør.
Med mannen på utenlandsreise er den den afrikanske kvinnen og de rollene hun illustrerer som er meg nærmest. Men ellers er det vel elementer fra alle tre som gjør oss til de fantastiske vesnene vi er! Ikke sant?
Da gjenstår bare én ting: Gratulerer med dagen, alle flotte kvinner!

1 kommentar:

  1. Absolutt - gratulerer!
    Og, vi som har levd noen år, har en jobb å gjøre når det gjelder døtre og andre unge kvinner vi møter. Skremmende mange tror kampen for likestilling skjedde i "gamle" dager. Måtte de alt som små skjønne at de er flotte, likeverdige og sterke - og at det er lov å vise det.

    SvarSlett