lørdag 8. mai 2010

Hverdager og merkedager

I dag er dagen for vårens første konfirmasjon. Sola står allerede høyt på himmelen og det ser ut til å bli en fantastisk dag. En av de aller største dagene i konfirmantens liv. Både fram til nå og senere. Slik er det i alle fall når jeg ser tilbake. Konfirmasjonsdagen står i en særstilling. Det ble stelt i stand til fest for meg! Jeg fikk bunad. Det ble holdt taler til meg. Jeg var midtpunkt, ikke bare den ene dagen, men også dagene før og etter.


Hvis dagene er som biter i et puslespill - er konfirmasjonsdagen en av de viktigste brikkene. Den markerer et skille. Før og etter. Liten og stor. Snart voksen - men likevel mye ungdom igjen. Konfirmasjonsbrikken gir oss identitet. I en alder av 15 år blir du bare tydeligere og tydeligere på hvem du er, - og hvor du er på vei. Selve konfirmasjonsdagen gir deg ryggrad - gir deg oppmerksomhet og trygghet på at du har mange rundt deg, mange som er glad i deg - og mange som vil følge deg videre.

Mange av brikkene i puslespillet er hverdager. Hvor det er skole, jobb, forpliktelser, hverdagsmiddager og lekselesing. Disse dagene er gode dager. De må være der for at andre dager skal rage høyere. Det er alle hverdagene som gjør helgene ekstra gode, feriene uendelige og som gir oss følelsen av å av og til være gærne, - og finne på noe sprell midt i uka. Hverdagene er gode - dersom vi er flinke til å splitte dem opp, gi både oss selv og barna et avbrekk, for så å falle tilbake til de gode rutinene og vanene igjen.

Jeg elsker alt som deler opp hverdagene. Jul, påske, sommerferie. 1. søndag i advent, 17. mai. Heldigvis kommer disse dagene hvert år. Gir oss forusigbarhet. Vi kan telle dagene dit.
Konfirmasjonsdagen er imidlertid enda større. Once in i lifetime. Markerer et skille i livet. Det er viktig med slike dager i alle menneskers liv. Jeg unner alle det. Jeg gleder meg til å gratulere dagens konfirmant! Jeg gleder meg til denne dagen full av solskinn og glade mennesker.
Og jeg gleder meg til vi skal feire vår egen konfirmant om to uker!

Hm. Dettte ble et skikkelig seriøst innlegg en lørdag morgen. Litt godt, det også. Å merke at selv om poden våknet tidlig og de siste ukene har vært fulle av hektiske hverdager, så greier også en fembarnsmor å av og til få noe seriøse formuleringer i hodet sitt. Og skrive dem ned :-)

Dagens bilder er imidlertid yndlingpuslespillet til fireåringen - som elsker både tall og pusling for tiden. Og puslespillet får du kjøpt hos bistandsorganisasjonen FORUT.

Ha en god lørdag!

1 kommentar: